Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Voní člověčinou….prokristapána! (Malé vědecké pojednání o jistých termínech)

Všichni jsme lidi. No a jeden každý z nás je člověk. V každém člověku pak je srdce a duše. V některých pak srdíčko a dušička. Jeden by nevěřil, co všechno se v nás najde. A ještě ke všemu voníme člověčinou.

Já myslím, že úplně nejvíc voní člověčinou bezdomovci.  Zamyslete se: taková opravdová člověčina je pěkně koncentrovaná, hutná; prostě by porazila vola taková vůně. Stejně jako kocouřina, psina, kozlečina. To jsou taky pěkný grády.

I já jsem jednou voněla člověčinou. To když mě skolila chřipka takovým stylem, že jsem nebyla schopná hnout prstíčkem, natož se doplazit do koupelny. Dva dny a dvě noci jsem se koupala v takové člověčině, že mi z toho šla hlava kolem, a stejně tak i mému okolí. Když jsem se zmátožila a odvlekla se do koupelny, abych tam konečně tu vůni člověčiny spláchla do kanálu, to byla úleva! Jak ráda jsem voněla niveou a moje postýlka persilem!

Takže v momentu, kdy se dozvím, že někdo voní člověčinou, obávám se nejhoršího. Buď ten chudák ztratil střechu nad hlavou, nebo ochořel smrtící chorobou.

Nyní se zamysleme nad srdíčkem a dušičkou. Jsou totiž mezi námi tací, co mají místo srdce srdíčko a místo duše dušičku. Třebas taková Lucie Bílá, abychom nechodili pro příklad daleko. Tito jedinci se, jak se zdá, pohybují na pokraji života a smrti, jelikož jejich tak důležitý orgán, bez něhož, jak známo, nelze žít, nedosahuje obvyklé velikosti. Nebo je doufejme docela dobře možné, že jen tak házejí slovy; prostě srdíčko sem, srdíčko tam. Hlavně když je zlaté.

Duše, to je kapitola sama pro sebe. Nikdo ji neviděl, ale přesto ji máme, ovšem někteří zase velikosti S. Zdá se, že výše jmenovaná Lucie Bílá má kromě srdíčka i dušičku, jak se lze dočíst v mnoha rozhovorech. Majitelé těchto podměrečných orgánů je mají, považte, ještě ke všemu ze zlata. To by nasvědčovalo tomu, že jsou tyto součásti jejich těl bezkrevné, studené, leč značné nominální hodnoty.

Ovšem opak je zřejmě pravdou! Vypadá to, že když někdo o někom prohlásí, že ten a ten jistý skutek udělal ze srdíčka a má ještě ke všemu zlatou dušičku, myslí tím naopak, že v hrudi dotyčného bije srdce ryzí, plné lásky k bližnímu, s duší širokou jako ruská step. Čert aby se v tom vyznal.

Suma sumárum je jisté, že když někdo voní člověčinou, koná skutky od srdíčka a má ještě k tomu dušičku, je to politováníhodný jedinec, jenž by měl co nejdřív navštívit koupelnu a hned poté kardiologa. K léčbě dušičky postačí procházka po lese, aspoň mně to vždycky pomohlo k znovunalezení duševní rovnováhy.

Takže, moji milí, bacha na to! Nežli používat klišé o člověčině, srdíčkách a dušičkách, je lepší vrátit se ke kořenům. Myslím ke kořenům našeho rodného jazyka a nazývat věci tak, jak má být. Zdrobněliny a člověčinu nechte tam, kde je jim dobře. Třeba v literatuře pro dospívající dívky, co ovšem dospívaly v předminulém století.

No, abyste neřekli, tak ještě té Lucii Bílé budiž odpuštěno; k ní tak trochu patří, to srdíčko…

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Zuzana Zajícová | pátek 26.1.2024 12:14 | karma článku: 24,06 | přečteno: 665x
  • Další články autora

Zuzana Zajícová

Jsem žádaná a žádoucí (malé vědecké pojednání)

Je o mě přímo boj. Nevěříte? Podám nyní důkaz a podrobně zpracovanou analýzu. Sběr materiálu je starý tři dny a já se tímto omlouvám, že jsem předchozí cenné materiály průběžně mazala.

6.5.2024 v 9:00 | Karma: 22,31 | Přečteno: 574x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Ty neumíš hrát šachy??

V divadle se pohybuji veskrze mezi mladými, a jsem tomu ráda. Někdy si dělají z nebohé stařenky srandu, případně nechápou, že neumím hrát šachy.

29.4.2024 v 9:05 | Karma: 27,92 | Přečteno: 670x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Já i vy máme štěstí

Vzpomínáte si na žebračky, držící v náručí zcela apatické miminko? Vyrojily se hned po revoluci 1989 a vydržely na pražských ulicích pár let.

15.4.2024 v 9:35 | Karma: 33,19 | Přečteno: 1208x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Jak jsem šla do pekla

...a to ještě ke všemu o Velikonocích. Navíc jsem se vrátila v čase, a to všechno dobrovolně. Někdy je to třeba...

2.4.2024 v 9:37 | Karma: 34,65 | Přečteno: 1886x | Diskuse| Fotoblogy

Zuzana Zajícová

Do tepláků!

Jsem divná já, nebo jsou divní ti, co chodí po ulici v teplákách? Když jsem byla malá, patřily tepláky do výbavy prakticky každého dítka;

4.3.2024 v 12:42 | Karma: 31,64 | Přečteno: 1315x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Řidič odmítl zvážení náklaďáku, sto tisíc na pokutu vytáhl z batohu

9. května 2024  17:27

Že ani stotisícová pokuta za odmítnutí zvážení nákladního vozu nemusí být pro některé dostatečně...

Poškodí to českou demokracii nejvíc od 1989, odmítla Schillerová volbu poštou

9. května 2024  5:15,  aktualizováno  17:15

Přímý přenos Poslanci pokračují ve schvalování návrhu koalice na zavedení korespondenční volby pro české občany...

Havlíčkův vodopád vulgarismů. Citoval starostu Novotného a káral premiéra

9. května 2024  15:52,  aktualizováno 

Provokativně vystoupil ve Sněmovně šéf stínové vlády ANO Karel Havlíček. Chce, aby se premiér a...

Pachatelé zvěrstev přímo za Putinovými zády. Kdo je kdo na záběru z Moskvy

9. května 2024  16:55

Při čtvrteční přehlídce vojenské techniky v Moskvě se v blízkosti ruského diktátora Vladimira...

  • Počet článků 430
  • Celková karma 29,94
  • Průměrná čtenost 1255x
Nejradši mám chleba se sádlem. A taky ráda píšu.

...že je Hodně mužských, málo chlapů (1. knížka), vím moc dobře. Jaké jsou Nezbytné pomůcky zralé ženy (2. knížka), taky vím, stejně tak vím, jak  umí být Drsný život zralé ženy (3. knížka), ale pořád ještě Tančím u tyče (4. knížka) a můj život mi právě zpestřil Lotr (5. knížka)

Píšu i zde:

Profil uživatele | i60.cz

 

 

Seznam rubrik