Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jsme to, co jíme….

Tuhle přinesl kolega Tomáš pytlík čokoládových kuliček s kokosem a rumem uvnitř. Tomáš má takový zlozvyk, že občas přinese něco moc dobrého a moc kalorického a svádí mě. Moje svědomí trpí, leč vůli mám slabou jako čajíček.

 

No a tuhle tedy přinesl ty kuličky. Nejdřív jsem razantně odmítla, prostě jsem dělala fóry, ale znáte mě; jsem pouze slabá žena…

Za chvíli jsem lovila v sáčku a kuličky mizely v mých útrobách. Tomáš má ještě jeden zvyk. Zajímá se o to, co jí. To já taky. Tak jsme si uprostřed toho mlsání četli, cože to vlastně jíme.

Obligátní kakao, cukr, no nic co by překvapilo.

„Týjo, koukej, tady je napsáno, že je tam šelak!“ ukázala jsem Tomášovi mezi pidipísmenky, „a taky arabská guma!“

Tomáš nevěděl, co je to šelak a arabská guma. Zato já jo. Šelak jsem kdysi, coby malířka pozadí, používala k výrobě šablon. To se natáhne tvrdý papír, natře se štětkou nejdřív z jedné a po uschnutí z druhé strany  šelakem. Papír se stane medově zbarveným nepromokavým polotovarem k vyřezávání šablon.

No a arabská guma, to je zase vzpomínka na dětství. Kupovala jsem si ji v lahvičce jako lepidlo…

Dnes jsem zjistila, že šelak a arabská guma jsou i v čokoládových kuličkách! Trochu mi ty kuličky zhořkly a slepily mi pusu i útroby.

Od čeho by byl internet, že jo. I vygůglila jsem následující:

Šelak je přírodní živice, získávaná z výměšků červce lakového (Kerria lacca). Vyskytuje se v ásámských lesích a v Thajsku. Červec pomocí tohoto sekretu chrání své larvy před nepříznivými vlivy okolí. Používá se od 18. století na lakování.

Prokristapána! Že jsem natírala výměškama z červce lakového papír k výrobě šablon, to bych ještě zvládla. Ale že ty zatracený výměšky pojídám s kuličkama, to je silný kafe! Trochu mě uklidnilo následující ujištění, že je fyziologicky nezávadný, biologicky odbouratelný, bez zápachu a nejedovatý.

No aspoň že tak! Dál jsem se dozvěděla, že se z něj vyráběly gramofonové desky a lakoval nábytek…no a nakonec jsem zjistila, že se přidává do potravin jako E904, hlavně do čokolády. To aby byla pěkně lesklá…

Pak tu máme arabskou gumu:

Používá se především v potravinářství, kde je používána jako stabilizátor do nápojů. Dále se využívá v lékařství, jako lepidlo na poštovních známkách a papírcích k balení tabáku či marihuany, součást klovatiny nebo fixativu v malířství. Na počátku 20. století se používala v piktorialismu ve fotografických ušlechtilých tiscích. Používá se dodnes v polygrafickém průmyslu k pogumování tiskových desek.

Dál jsem se dozvěděla, že se používá v potravinářství jako stabilizátor E414.

Uf…člověk si jaksi za ty léta zvykl, že se to na pytlíkách hemží éčkama a ani to s ním nehne, natož aby mu to zkazilo chuť. V momentě, kdy výrobce přizná barvu a napíše, co se pod éčkama skrývá, je zle! Tak výměšky a pryskyřice…

Přečítala jsem Tomášovi z internetu a vyprávěla o starých časech, kdy jsem ještě byla výtvarnicí a ne úřednicí. Při tom povídání jsme ty kuličky dorazili, výměšky nevýměšky. Kuličky chutnaly po čokoládě, kokosu a rumu. Taky byly krásně lesklé a důkladně stabilizované.

Jo. Jeden si zvykne na všechno. Příště si ale nebudu tak studovat složení tovaru, zbytečně to vyvolává nostalgické vzpomínky na dobu, kdy jsem natírala papír šelakem a lepila ho arabskou gumou a k tomu jsem jedla jablko z naší zahrady. O éčkách jsem neměla ani páru...

psáno pro bblidovky

Autor: Zuzana Zajícová | úterý 25.10.2016 11:11 | karma článku: 24,06 | přečteno: 907x
  • Další články autora

Zuzana Zajícová

Ty neumíš hrát šachy??

V divadle se pohybuji veskrze mezi mladými, a jsem tomu ráda. Někdy si dělají z nebohé stařenky srandu, případně nechápou, že neumím hrát šachy.

29.4.2024 v 9:05 | Karma: 27,36 | Přečteno: 623x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Já i vy máme štěstí

Vzpomínáte si na žebračky, držící v náručí zcela apatické miminko? Vyrojily se hned po revoluci 1989 a vydržely na pražských ulicích pár let.

15.4.2024 v 9:35 | Karma: 33,07 | Přečteno: 1194x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Jak jsem šla do pekla

...a to ještě ke všemu o Velikonocích. Navíc jsem se vrátila v čase, a to všechno dobrovolně. Někdy je to třeba...

2.4.2024 v 9:37 | Karma: 34,60 | Přečteno: 1874x | Diskuse| Fotoblogy

Zuzana Zajícová

Do tepláků!

Jsem divná já, nebo jsou divní ti, co chodí po ulici v teplákách? Když jsem byla malá, patřily tepláky do výbavy prakticky každého dítka;

4.3.2024 v 12:42 | Karma: 31,64 | Přečteno: 1312x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Voní člověčinou….prokristapána! (Malé vědecké pojednání o jistých termínech)

Všichni jsme lidi. No a jeden každý z nás je člověk. V každém člověku pak je srdce a duše. V některých pak srdíčko a dušička. Jeden by nevěřil, co všechno se v nás najde. A ještě ke všemu voníme člověčinou.

26.1.2024 v 12:14 | Karma: 24,06 | Přečteno: 663x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát

3. května 2024

Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...

Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků

3. května 2024

Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 429
  • Celková karma 31,67
  • Průměrná čtenost 1258x
Nejradši mám chleba se sádlem. A taky ráda píšu.

...že je Hodně mužských, málo chlapů (1. knížka), vím moc dobře. Jaké jsou Nezbytné pomůcky zralé ženy (2. knížka), taky vím, stejně tak vím, jak  umí být Drsný život zralé ženy (3. knížka), ale pořád ještě Tančím u tyče (4. knížka) a můj život mi právě zpestřil Lotr (5. knížka)

Píšu i zde:

Profil uživatele | i60.cz

 

 

Seznam rubrik