Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tetování

Letní povídka pro Víkend MF DNES. Tyhle prázdniny si užiju. Tyhle prázdniny budou jiný.

 V květnu mi bylo šestnáct a to je nejvyšší čas něco zásadního prožít. Všechny kamarádky mají kluka. A prsa. Já nemám ani kluka, ani prsa.

Abych mohla vypadat k světu a vylepšila, co příroda zapomněla nadělit, potřebuju prachy, ne jenom mizerný kapesný. Jak mám ale sehnat kluka, když vypadám jako placatá absolventka šestý obecný a ne jako šestnáctiletá studentka gymnázia?

 Brigáda je řešení. Někteří moji spolužáci chodili i během školního roku do pekárny, ale rodiče mi to nedovolili. Tvrdili, že při mým prospěchu a tělesné hmotnosti na takovou šichtu v noci musím zapomenout.  Kapesný mi ale nezvedli. No, při pohledu na vysvědčení na konci prváku jsem se ani nedivila.

V květnu jsem měla ty narozeniny. Podle mě jsou šestnáctiny přelomová záležitost a mělo by se to nějak projevit.

„Tak co by sis přála k narozeninám?“ zeptala se máma.

„Tetování.“

Měli byste vidět, jak se zatvářila! Tak se nemá ptát, že jo. Stejně jsem dostala jako vždycky knížku a dort. No a od táty kytku. Babička mi dala v obálce pětistovku. Pětistovku! Chudák žije v bludu, že za pětistovku budu mistr světa.

Takže brigáda. Zkuste sehnat brigádu v Praze. Nemožný.

Jenže babička se nakonec ukázala! Koncem června mi zavolala, jestli nechci přijet k nim, že bych mohla makat v muzeu. No, maloměsto není sice nic extra, muzeum taky ne, ale co vy víte, třeba tam narazím na nějakýho pěknýho týpka, co mu nebude vadit, že nejsem zrovna obdařená lepýma tvarama. A tetováním.

Babička bydlí v malým baráčku na kraji města, má zahrádku a kočku Mícu. Chtěla mi přijít naproti na nádraží, ale já jsem jí to zatrhla. Je mi přece šestnáct! Dřív mi chodili naproti i s dědou, to byl ještě naživu, a mně bylo deset. Tehdy mi bylo fuk, jestli potkám nějakýho bezva kluka, tehdy mě to ani nenapadlo. Těšila jsem se na holky ze sousedství a kluci mi byli ukradený.

Nádraží je jako naschvál na opačným konci města, ale co. Aspoň ho celý projdu a omrknu, jak se věci mají. Jaký je stav kluků na českým maloměstě.

No, řeknu vám to rovnou; strašný. Ani jeden, kterej by stál za hřích. Táhla jsem se s taškou, bylo vedro, všichni byli zalezlí, jen na náměstí drbaly báby pod morovým sloupem.

Byl pátek, ze dvou místních hospod bylo cejtit zelí, na hrbatým chodníku, co vedl k babiččinu baráčku, poskakovali akorát vrabci. Muzeum kousek od náměstí vypadalo opuštěně, ani před Domovem důchodců neseděly babky na lavičce. No jo, letní odpoledne na malým městě. Tak od těhle prázdnin nemůžu nic čekat. Červenec u babičky, srpen s našima v Chorvatsku. Jako každej rok. Brigáda jako bonus, jo? Houby, normální vopruz.

Víkend jsem proseděla na jabloni a četla knížku, co jsem dostala k narozkám. Ještěže byla tlustá, vydržela mi až do neděle. Holky ze sousedství se nevyskytovaly. Byly vesměs v Chorvatsku.

„Tak nezapomeň, máš to domluvený, jen paní ředitelce řekni, že jsi od Haničky,“ dávala mi babička v pondělí poslední rady. Málem jsem čekala, že mi udělá křížek na čelo a do ranečku nacpe buchty.

Hanička je moje máma, spolužačka paní ředitelky z muzea. Seděly spolu celou základku v jedné lavici.

Muzeum je malá budova, prý secesní památka. Stojí v parku a tváří se vznešeně. Nevěděla jsem, co mě čeká, co budu vlastně ty tři tejdny dělat. Nevypadalo to, že by se davy turistů hrnuly dovnitř, žádostivý exponátů.

Dveře muzea byly zavřený. Vzala jsem za kliku, co vypadala jako bronzovej had. Zamčeno nebylo. V pantech vrzaly jako by je dlouho nikdo neotvíral. Kdysi jsem tady byla s dědou, kouknout se na mumii, co ji nemaj nikde jinde. Velikou vzácnost! Mumii koukal skrz obvazy palec, teda něco, o čem mi děda řekl, že je to palec. Spíš to vypadalo jako shnilej ohryzek.  Kancelář ředitelky byla v prvním patře. Nikde ani noha, když jsem se šinula po širokým schodišti. Šero, chládek a ozvěna mejch kroků. Jestli budu prodávat vstupenky a dostanu procenta z prodanejch, tak jim ještě budu muset odevzdat tu babiččinu pětistovku. Jinak to nevidím.

Paní ředitelka seděla za stolem, nohy zašprajcovaný na druhé židli, pila kafe a vypadala, že má veget.

„Už na vás čekám,“ sundala nohy ze židle a natáhla se přes stůl. Potřásla mi zpocenou rukou a prohlídla si mě od hlavy k patě.

„Celá Hanka,“ uzavřela zevrubnou prohlídku. Taky neměla prsa, pomyslela jsem si, na rozdíl od své kamarádky ředitelky. To byla dáma krev a mlíko, jak jsem si mohla tak všimnout přes ten stůl. Pak se vysoukala zpoza něj, položila mi ruku na rameno a vystrkala ze dveří. Po celou dobu, co mi ukazovala muzeum a všechny ty slavný exponáty, nezavřela pusu. Nakonec jsme skončily ve svatyni s mumií. Palec vypadal furt jak ohryzek. Paní ředitelka mlela, ale to podstatný mi neřekla. Co budu celý tři tejdny dělat.

Vrátily jsme se po okružní jízdě do kanceláře a tam seděl. Kluk. Na návštěvníka nevypadal, jelikož seděl přesně tak, jako seděla paní ředitelka. Za stolem, nohy zašprajcovaný na protější židli. Na rozdíl od paní ředitelky byl poloviční do šířky a dvojnásobnej do dýlky.

„Tak. To je Jakub. Můj syn,“ mávla ředitelka rukou směrem ke klukovi.

„A to je Sára. Dcera mojí kamarádky ze školy,“ mávla pro změnu rukou směrem ke mně.

Koukali jsme na sebe s tím klukem trochu ostražitě. On na rozdíl ode mě věděl, co nás ty tři tejdny čeká, a podle toho se tvářil. Otráveně. No a pak jsem se to dozvěděla i já. Budeme oba dva pilně pracovat na celkové inventarizaci všech exponátů, a to pod pečlivým dohledem pana profesora Matouše, takto pedagoga ve výslužbě, co se uvolil, že věnuje svůj vzácný čas ku prospěchu muzea. Tak to aspoň řekla paní ředitelka a spokojeně dodala, že ona za dvě hodiny odjíždí do lázní. Na tři týdny. Pan profesor Matouš že přijde až zítra, jelikož doma čeká na důchod. Tak to máme mít na povel my dva, stejně je pondělí, a to je zavírací den.

Paní ředitelka nám ještě nakázala, abychom sami na nic nesahali, když budeme mít hlad, tak na náměstí je bufet, když žízeň, voda že teče z kohoutku na záchodě. Kouření zakázáno.

Pak vlepila klukovi pusu, mě podrbala na hlavě a odkráčela.

„Uf,“ řekl kluk a vytáhl cigarety. „Na, vem si,“ natáhl se ke mně přes stůl.

Zakroutila jsem hlavou, jako že nekouřím a kluk cigarety zase schoval do kapsy.

„Já taky nekouřím, to jen kvůli tobě, když seš z tý Prahy,“ řekl ne zrovna logicky a vysoukal se ze židle.

Dlouhý chlupatý nohy, culík, ustřižený džíny. Trochu se hrbil. Jakub.

Pak jsem se dozvěděla, že má tu brigádu tak trochu za trest, to kvůli matice. V srpnu dělá reparát. Po maturitě chce do Prahy a chce na akademii. Bude z něj malíř. Profesor Matouš je protivnej dědek, ale naštěstí má doma slepice a králíky a to je jeho největší koníček, proto určitě nebude v muzeu vopruzovat. „Teda doufám,“ dodal Jakub.

Seděli jsme na chodbě na širokým zábradlí, vykládali a bylo to bezva. Odpoledne jsme velkým klíčem zamkli vrata muzea a šli do bufetu na náměstí. Teda, ne že bych byla nadšená z gulášový polívky a oschlejch chlebíčků, ale nedala jsem nic najevo. Koneckonců je lepší soukat do sebe oschlý chlebíčky po boku kluka než se ládovat grilovanou krkovičkou s rodičema.

V úterý na nás čekal před vratama muzea šedivej stařík. Profesor Matouš, kdo jinej. Vedle sebe měl postavenou tašku plnou narvanýho lupení z parku. To pro ty králíky asi.

„Tak do práce, do práce!“ uvítal nás a nečekal, že se třeba budu chtít aspoň představit. Kmital do schodů, že jsme mu skoro nestačili. V kanceláři seděla další šedivá osoba.

„Nováková, pokladní,“ zapípala a přihladila si upejpavě vlásky. Pak koketně mrkla na Matouše a odebrala se do přízemí, aby tam marně vyhlížela návštěvníky.

No a pak jsme dopoledne lezli po muzeu, sepisovali inventář podle toho, jak nám pan profesor diktoval. V poledne se Matouš odebral ke králíkům a slepicím a my jsme ty všechny informace bušili do počítače. A pak jsme šli do bufáče a k rybníku a večer jsme seděli na jabloni u nás na zahradě. A taky jsme trhali trávu pro králíky a ti ji museli dostávat čerstvou, tak musel Matouš chodit z muzea domů čím dál dřív.

Občas jsme si se staříkama v kanclíku na vařiči paní ředitelky uklohnili k obědu míchaný vajíčka, který přines Matouš paní pokladní.

No a pak se to stalo. Jakub se jen tak trochu naklonil a dal mi pusu. Mumie je mi svědkem! Byl to náš poslední exemplář, kterýmu ještě chybělo číslo. Ta pusa byla jako tečka za vším tím spisováním.

Jenže se nám to trochu vymklo. Pak jsme se u tý mumie líbali a vypadalo to, že tomu klukovi s culíkem je úplně šumák, že se líbá s holkou, co nemá prakticky žádný prsa ani tetování. A mně nevadilo, že bude dělat reparát z matiky, když já z ní mám jedničku. Zas neumím malovat tak krásný obrázky jako on.

Sedím ve vlaku, tečou mi slzy a koukám se na pravý předloktí. Na mořskýho koníčka od Jakuba. Není to sice pravý tetování, ale když se nebudu mejt, vydrží mi to do konce prázdnin.  Jen mi ale prozraďte, jak to vydržím do příštího léta. Nemyslím mytí, to je jasný. Myslím bez Jakuba. A jak to vydržím do tý doby, než se za dva roky Kuba dostane na tu akademii.

Tohle léto je fakt jiný než léta předešlý. Je…krásný…

Autor: Zuzana Zajícová | pondělí 22.7.2013 21:41 | karma článku: 14,61 | přečteno: 897x
  • Další články autora

Zuzana Zajícová

Já i vy máme štěstí

Vzpomínáte si na žebračky, držící v náručí zcela apatické miminko? Vyrojily se hned po revoluci 1989 a vydržely na pražských ulicích pár let.

15.4.2024 v 9:35 | Karma: 33,00 | Přečteno: 1168x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Jak jsem šla do pekla

...a to ještě ke všemu o Velikonocích. Navíc jsem se vrátila v čase, a to všechno dobrovolně. Někdy je to třeba...

2.4.2024 v 9:37 | Karma: 34,54 | Přečteno: 1861x | Diskuse| Fotoblogy

Zuzana Zajícová

Do tepláků!

Jsem divná já, nebo jsou divní ti, co chodí po ulici v teplákách? Když jsem byla malá, patřily tepláky do výbavy prakticky každého dítka;

4.3.2024 v 12:42 | Karma: 31,64 | Přečteno: 1307x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Voní člověčinou….prokristapána! (Malé vědecké pojednání o jistých termínech)

Všichni jsme lidi. No a jeden každý z nás je člověk. V každém člověku pak je srdce a duše. V některých pak srdíčko a dušička. Jeden by nevěřil, co všechno se v nás najde. A ještě ke všemu voníme člověčinou.

26.1.2024 v 12:14 | Karma: 24,06 | Přečteno: 657x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Spala jsem s Mozartem aneb Jak na Nový rok, tak po celý rok

Která z vás může říct, že spala s Mozartem? Hádám, že žádná! Mně se to povedlo, jen teda nevím, jestli bych to chtěla po zbytek roku.

2.1.2024 v 12:48 | Karma: 32,21 | Přečteno: 1734x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 428
  • Celková karma 33,06
  • Průměrná čtenost 1261x
Nejradši mám chleba se sádlem. A taky ráda píšu.

...že je Hodně mužských, málo chlapů (1. knížka), vím moc dobře. Jaké jsou Nezbytné pomůcky zralé ženy (2. knížka), taky vím, stejně tak vím, jak  umí být Drsný život zralé ženy (3. knížka), ale pořád ještě Tančím u tyče (4. knížka) a můj život mi právě zpestřil Lotr (5. knížka)

Píšu i zde:

Profil uživatele | i60.cz

 

 

Seznam rubrik