Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Před vánocemi to houstne

Pár let si říkám, že už mě ty vánoce vlastně ani nebaví. Že se na ně prostě vykašlu. Jenže něco jiného je říkat si, a něco úplně jiného je holá skutečnost.

Před vánocemi prostě nelze utéct, jedině snad sebrat se, sbalit si pár švestek a odletět na nějaký pustý ostrov, a na to momentálně nemám.

Vánoce patří dětem, to se nedá zpochybnit.

Když jsem byla malá, byl to pro mě kouzelný čas plný očekávání, legrace, vůní, a když se zadařilo, tak i sněhu. Dávno před vánocemi jsem vymýšlela a hlavně vyráběla dárky pro celou rodinu. Od Mikuláše se u nás peklo za pomoci maminčiny sestry tety Vlasty, která byla skvělou pekařkou, ale jinak měla několik nedostatků. Kupříkladu myla ráda nádobí, což je sice chvályhodné, leč tetě to nádobí často vyklouzlo a maminčin servis byl pokaždé o nějaký ten hrneček nebo talířek chudší. Taky nezavřela pusu, naše drahá teta. Co bych za to dala, kdyby se mohl vrátit čas, a já zase překážela v kuchyni, kradla ještě teplé cukroví, poslouchala tetu a zametala střepy…

Taky jsme trénovali koledy. Sestra Lenka seděla u klavíru, my kolem ní a pěli ostošest. To byly nejkrásnější vánoce; s rodiči, sestrou, kocourem a sousedy v našem domě zvaném Barák…

Vánoce s mými dětmi byly taky kouzelné. Dokud byly malé a věřily na Ježíška, bylo to úplně nejvíc nejlepší, ale i potom, co vyrostly, to bylo bezva.

A dnes? Dnes mám vánoce jiné. Začíná doba plná koncertů pro náš smíšený sbor Gaudium, taky v našem divadle je sezóna v plném proudu, a já mám kalendář popsaný nějakou akcí každý den. Letos nevím, jestli se přemluvím k nějakému pečení cukroví, ale jak se znám, zase mi to nedá. Maminčiny recepty jsou rodinné stříbro a já zatím pokaždé podlehla vzpomínkám, vytáhla je a upekla aspoň pár druhů. Když totiž v kuchyni zavoní maminčiny vanilkové rohlíčky, jsou vždycky se mnou… maminka, táta, teta… číhám u trouby, aby se mi rohlíčky nespálily a v duchu, možná i šeptem, si s mými milovanými povídám…

Stejně tak jsem zatím vždycky neodolala a ozdobila stromek. Nemám žádné památeční ozdoby mého dětství, všechny se někde během času poztrácely. Pár posledních naposledy před čtyřmi lety, když jsem utekla z toxického vztahu a nechala za sebou všechno včetně vánočních ozdob.

Vánoce. Pokud nebudu někde zpívat nebo nebudu v divadle, budu asi přece jenom péct a vařit. Přijdou přece moje děti a vnuci. Taky se cournu po Praze, jen tak, žádné nakupování. Ani žádné horečné uklízení se nebude konat, protože maminčino heslo „Uklízet netřeba“ si moc dobře pamatuju, a maminka se musí poslouchat. Uklizeno mám celkově celoročně přece!

Máme tady za chvilku advent, a tak si dám na stůl můj minimalistický svícen, zapálím první svíčku, svařím víno a na klín mi vyleze kocour. Jako vloni.

Vánoce… až bude volná chvíle, vytáhnu i letos recepty mé maminky; to aby za mnou přišla i s tatínkem a tetou…

V Praze je sníh na Vánoce rarita, ovšem před pár lety jsem ho stačila vyfotit, než zase roztál.

Líbí se mi okna a ráda je fotím, obzvlášť v čase vánočním. 

Na Míráku jsou moc pěkné trhy, hezčí než na Staromáku, aspoň pro mě.

V roce 2019 jsem neměla stromek, ani jsem nic nezdobila, protože jsem žila v podnájmu. Vánoční atmosféru jsem si užila u dcery Terezky. V tom roce jsem si  zapálila jen svíčku.

 Něco z loňských vánoc

 Krásný a klidný adventní čas přeju sobě i vám 

Autor: Zuzana Zajícová | pondělí 27.11.2023 9:11 | karma článku: 29,13 | přečteno: 754x
  • Další články autora

Zuzana Zajícová

Já i vy máme štěstí

Vzpomínáte si na žebračky, držící v náručí zcela apatické miminko? Vyrojily se hned po revoluci 1989 a vydržely na pražských ulicích pár let.

15.4.2024 v 9:35 | Karma: 33,00 | Přečteno: 1167x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Jak jsem šla do pekla

...a to ještě ke všemu o Velikonocích. Navíc jsem se vrátila v čase, a to všechno dobrovolně. Někdy je to třeba...

2.4.2024 v 9:37 | Karma: 34,54 | Přečteno: 1861x | Diskuse| Fotoblogy

Zuzana Zajícová

Do tepláků!

Jsem divná já, nebo jsou divní ti, co chodí po ulici v teplákách? Když jsem byla malá, patřily tepláky do výbavy prakticky každého dítka;

4.3.2024 v 12:42 | Karma: 31,64 | Přečteno: 1307x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Voní člověčinou….prokristapána! (Malé vědecké pojednání o jistých termínech)

Všichni jsme lidi. No a jeden každý z nás je člověk. V každém člověku pak je srdce a duše. V některých pak srdíčko a dušička. Jeden by nevěřil, co všechno se v nás najde. A ještě ke všemu voníme člověčinou.

26.1.2024 v 12:14 | Karma: 24,06 | Přečteno: 657x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Spala jsem s Mozartem aneb Jak na Nový rok, tak po celý rok

Která z vás může říct, že spala s Mozartem? Hádám, že žádná! Mně se to povedlo, jen teda nevím, jestli bych to chtěla po zbytek roku.

2.1.2024 v 12:48 | Karma: 32,21 | Přečteno: 1734x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Trumpova potenciální viceprezidentka zastřelila fenu. Byla nevychovaná, napsala

27. dubna 2024  21:46

Guvernérka Jižní Dakoty Kristi Noemová, kterou by si exprezident a předpokládaný republikánský...

Rusko útočilo na zařízení, která zajišťují dodávky plynu do EU, řekl Zelenskyj

27. dubna 2024  20:14,  aktualizováno  20:33

Sledujeme online Sobotní vzdušný útok ruských sil na energetickou infrastrukturu Ukrajiny cílil na plynárenská...

Povolení stavby do měsíce a online. Úředníci v obavách, mezi stavaři skepse

27. dubna 2024

Premium Místo obíhání stavebních úřadů a shánění razítek k povolení stavby nebo rekonstrukce bude lidem...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 428
  • Celková karma 33,06
  • Průměrná čtenost 1261x
Nejradši mám chleba se sádlem. A taky ráda píšu.

...že je Hodně mužských, málo chlapů (1. knížka), vím moc dobře. Jaké jsou Nezbytné pomůcky zralé ženy (2. knížka), taky vím, stejně tak vím, jak  umí být Drsný život zralé ženy (3. knížka), ale pořád ještě Tančím u tyče (4. knížka) a můj život mi právě zpestřil Lotr (5. knížka)

Píšu i zde:

Profil uživatele | i60.cz

 

 

Seznam rubrik