Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Desatero slušného chování aneb Jak si nikdy neutrhnout ostudu

Ledva jsem počala rozum brát, naučila mě maminka, kterak se chovat ve společnosti, abych si neutrhla ostudu.  Já vás nyní s maminčiným desaterem seznámím.

Troufám si tvrdit, že pokud budete tohle desatero dodržovat, můžete směle přijmout pozvání na královský dvůr, do michelinské restaurace, případně navštívit večírek vybrané společnosti.

Seřazeno podle abecedy:

 1 Děkovat. Pilířem slušného vychování je umět poděkovat. Zdvořile a ochotně, to dá rozum. Jsou ovšem výjimky, kdy z vás vyklouzne:  No to ti teda pěkně děkuju, což má ovšem zcela jiný význam, a nelze se divit, když se situace zvrtne.

2 Mít kolena u sebe. Tím je myšleno jediné. Sedět s koleny u sebe, především pak v minisukni. Když jedu veřejnou dopravou a rozhlížím se kolem, zdá se, že mnohé matky svým dcerám toto pravidlo nevštípily. V duchu vidím maminčino významně zvednuté obočí a nesouhlasný pohled. Kluci můžou mít kolena klidně do pravého úhlu, pouze při odění do volných trenýrek doporučuji i jim sedět s koleny u sebe, zbytečně mě to rozptyluje.

 3. Nekousat si nehty. Tenhle zlozvyk se v dětství objevuje často a někomu vydrží po celý život. Když jsem byla malá a zkusila si kousnout do nehtíku, hned jsem byla poučena, že to ne! Jsou ovšem situace, kdy jsem se kousání nehtu na palci stěží ubránila, například když jsem koukala na horor, kde vrah honil slepou dívku. To jsme si kousali nehet na palci všichni včetně tatínka.

 4. Nekrkat a neplivat. Krká jen naprostý ignorant, případně Asiat, u něhož je prý krkání výrazem spokojenosti s pokrmem. Jsem ráda, že se takový projev spokojenosti v naší kotlině neujal. Plivání, to je častý projev i u nás. Když jsem ještě dojížděla ze vsi do Prahy, bylo pro mě utrpením stát na zastávce, obklopená plivajícími vesměs kouřícími osobami; dlužno upřesnit, že mužského pohlaví. Dodnes se mi při vzpomínce zvedá žaludek. Holky neplivou.

 5. Nemlaskat. Nebo jinak – žvýkat se zavřenou pusou. To je nejjednodušší z celého desatera, protože potrava se líp udrží tam, kde má, a to pochopí i ten největší trouba.

 6. Neolizovat nůž. Když mi maminka vyměnila lžíci za příbor, a já si poprvé nabrala na vidličku a strčila ji do pusy, dostala jsem pochválení. Když jsem vzápětí olízla nůž, bylo mi vysvětleno, že nůž se zásadně neolizuje! Nůž, na kterém ulpěla potrava, se otře o vidličku, a ta se strčí do pusy. Když jsem se ptala, proč se nůž neolizuje, tatínek mi vysvětlil, že bych si mohla pořezat jazýček. A taky že je to proti bontónu.  

 7. Neprdět. Někdy je to zatraceně těžké dodržet tohle přikázání. Jsou chvíle, kdy hrozí exploze, a je nutno v zájmu zachování zdraví upustit páru, pokud možno v ústraní. Nojo… někdy je každá rada drahá.

 8. Nesrkat. Srkání mi husí kůži nahání, a to doslova a odmalička. Tohle je nejjednodušší přikázání, alespoň pro mě.

 9. Prosit. Co se říká, Zuzanko? Prosím, maminko… každá maminka, dbající na dobré vychování svého dítka, trvá na tom, aby dítko hezky poprosilo, pokud si něčeho žádá. Ovšem každá správná maminka toto pravidlo používá i sama, protože, jak známo, příklady táhnou.

10. Zdravit. Netřeba upřesňovat. Maminka mi kladla na srdce, že mám zdravit zřetelně a s úsměvem a i tehdy, pokud si o někom myslím v duchu své. Když mě někdo pozdraví první, pak pěkně zřetelně a s úsměvem odpovědět. Jednoduché.

Desatero mojí maminky by se jistě dalo rozšířit o další body, ale takhle, myslím, stačí. Svoje děti jsem i já podle něj vychovala, a jsem s nimi spokojená.

Hezké prázdniny a pamatujte na dobré vychování :-)

 

 

 

Autor: Zuzana Zajícová | pondělí 17.7.2023 9:52 | karma článku: 33,81 | přečteno: 1351x
  • Další články autora

Zuzana Zajícová

Já i vy máme štěstí

Vzpomínáte si na žebračky, držící v náručí zcela apatické miminko? Vyrojily se hned po revoluci 1989 a vydržely na pražských ulicích pár let.

15.4.2024 v 9:35 | Karma: 33,00 | Přečteno: 1168x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Jak jsem šla do pekla

...a to ještě ke všemu o Velikonocích. Navíc jsem se vrátila v čase, a to všechno dobrovolně. Někdy je to třeba...

2.4.2024 v 9:37 | Karma: 34,54 | Přečteno: 1861x | Diskuse| Fotoblogy

Zuzana Zajícová

Do tepláků!

Jsem divná já, nebo jsou divní ti, co chodí po ulici v teplákách? Když jsem byla malá, patřily tepláky do výbavy prakticky každého dítka;

4.3.2024 v 12:42 | Karma: 31,64 | Přečteno: 1307x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Voní člověčinou….prokristapána! (Malé vědecké pojednání o jistých termínech)

Všichni jsme lidi. No a jeden každý z nás je člověk. V každém člověku pak je srdce a duše. V některých pak srdíčko a dušička. Jeden by nevěřil, co všechno se v nás najde. A ještě ke všemu voníme člověčinou.

26.1.2024 v 12:14 | Karma: 24,06 | Přečteno: 657x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Spala jsem s Mozartem aneb Jak na Nový rok, tak po celý rok

Která z vás může říct, že spala s Mozartem? Hádám, že žádná! Mně se to povedlo, jen teda nevím, jestli bych to chtěla po zbytek roku.

2.1.2024 v 12:48 | Karma: 32,21 | Přečteno: 1734x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

  • Počet článků 428
  • Celková karma 33,06
  • Průměrná čtenost 1261x
Nejradši mám chleba se sádlem. A taky ráda píšu.

...že je Hodně mužských, málo chlapů (1. knížka), vím moc dobře. Jaké jsou Nezbytné pomůcky zralé ženy (2. knížka), taky vím, stejně tak vím, jak  umí být Drsný život zralé ženy (3. knížka), ale pořád ještě Tančím u tyče (4. knížka) a můj život mi právě zpestřil Lotr (5. knížka)

Píšu i zde:

Profil uživatele | i60.cz

 

 

Seznam rubrik