Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vánoce včera, dnes a zítra

Pokaždé jiné, a přece trochu stejné jsou tyhle sváteční dny. Čas pro usebrání i vzpomínání. Stres a nervozitu si nechte na jindy.

Když jsem byla malá, vánoce byly úplně nejvíc nejlepší. Už od Mikuláše jsme doma pilovali koledy, starší sestra Lenka hrála na klavír, my ostatní – maminka, tatínek a já, jsme stáli kolem a zpívali. Měli jsme starý sešit s koledami, a ten jsme poctivě každoročně přezpívali. Čtyřhlasně! Tedy… aspoň si to myslím. Tatínek měl na vánoce jediný úkol. Opatřit stromek a pak ho usadit do stojanu. Stromek opatřil u svého pacienta hajného; tatínek byl prakticky abstinent, ovšem hajnému nemohl odmítnout nabízeného panáka. Pak šli spolu do stodoly a tatínek vzal první stromek, který uviděl. Pokaždé (pokaždé!) vybral sice nejvyšší, ale taky nejkřivější, případně nejplacatější z celé nabídky. Když jsme pátraly po příčině a zjistily, že výběr byl ovlivněn panákem, doporučily jsme tatínkovi, aby příště nejdřív vybíral, a pak teprve požil. Umístění do stojánku bylo taky velkou výzvou. Náš stojánek kdysi vyrobil dědeček. Kolem kmínku, do něhož se musel usadit stromek, poskakovali placatí a hezky barevní trpaslíci. Problém byl v nepatrném průměru dírky, do které se musel narvat stromek. Tatínek si sedl na stoličku a nožíkem pižlal kmen stromku tak dlouho, až z něj vyrobil tenoučkou nudličku, která se viklala v kmínku, a bylo nutné ji vycpat odřezky. Pro jistotu jsme stromek přivazovali k oknu, což se nám vždycky vyplatilo nejen kvůli nestabilitě, ale taky kvůli útokům našeho kocoura.

S vánočním úklidem jsme to nepřeháněli. Nacpali jsme hromady knih do narvaných knihoven, utřeli prach a bylo to.

Jen jedny vánoce byly jiné. Mně bylo dvacet, sestře Lence o sedm let víc a obě jsme byly těhotné. Na chlup stejně. Ona byla vdaná, já ne. Ženich se dostavil na Silvestra. Mně i sestře se narodily 14. a 15. srpna holčičky, ale to už není vánoční příběh.

Měli jsme vždycky veselé a krásné svátky…

Když byly moje děti malé, byly to úplně nejvíc nejlepší vánoce. Svátky pro mě nikdy neznamenaly stres, i když jsme se střídali se sousedy ve frontě na lego. Terezka i Kuba byly hodné a milé děti, a já se nepamatuju na žádné průšvihy. Poctivě jsme po Štědrém dnu navštěvovali moje i manželovy rodiče, přestože bydleli daleko. Pokaždé jsme se přejedli, protože obě babičky vařily skvěle.  Měli jsme vždycky veselé a krásné svátky.

Poslední tři roky jsou pro mě vánoce jiné. Po útěku od alkoholika druhého manžela jsem zůstala bez zázemí. První vánoce jsem byla na obědě u Terezky a Štědrý večer pak sama v podnájmu. Nevadilo mi to; stačilo si vzpomenout na hrůzu posledních let…

Vloni jsem už měla nejen svůj milovaný byt, ale taky stromek, a mohla tak svým nejmilejším napéct a uvařit. Prosincové dny jsou věnované koncertům s naším smíšeným sborem Gaudium Praha, a hlavně jsou ve znamení slavné Rybovky, kterou zpíváme všude možně

Letos byly vánoce taky úplně nejvíc nejlepší.

Na Štědrý den přišel na oběd můj syn Jakub a Terezčin starší syn a můj vnuk Mikuláš. Seděli proti mně u stolu a já jsem viděla, jak moc se oba podobají mému tátovi, obzvlášť Miky. Chytří, hezcí, vzdělaní, laskaví. Svět je v tomhle směru zcela v pořádku… Když odjeli na chalupu za zbytkem rodiny, zůstala jsem sama jen se svým kocourem Finnem.  Měla jsem dost času na vzpomínky a bylo to moc hezké. Jsem ráda sama; je důležité umět být sám se sebou a mít se rád. Přede mnou se odvíjejí všechny ty krásné časy s rodiči, s dětmi, se všemi zvířátky, co mě v životě provázely. Je zajímavé, že nevzpomínám, jaké dárky jsem dostala a jaké komu nadělila, ale vždycky vzpomínám na to, co jsme spolu prožili.

Jsem sama jen večer na Štědrý den, jinak pořád někde zpívám, nebo jsem v divadle. Prosinec je měsíc bohatý na zážitky.

Silvestr je pro mě jen jeden z mnoha dnů, navíc večer hrajeme v divadle.

Na Nový rok se u mě na oběd sejdou moji milí, a to je taky úplně nejvíc nejlepší.

A to je tak všechno. Mějte se rádi, a taky mějte rádi sebe, radši se usmívejte, než mračte, zpívejte si (aspoň v koupelně) a hlavně buďte zdraví! To je totiž úplně nejvíc nejlepší.

p. s. abych se nevznášela tak moc nad rodnou hroudou a setrvala oběma nohama na zemi, vypadla mi 24. prosince večer plomba. Moje zubařka letos končí, a ta, která od ledna převezme její ordinaci a s ní i mě, čeká dvojčata. A hádejte, kdy má termín... ano, správně. V lednu.

 Moje dětství. Já jsem to dítko v kočárku

já a můj tatínek

 sestra Lenka a tatínek

maminka...

 moje dcera Terezka (s panenkou) a neteř Dorka u mých rodičů

Přesuneme se v čase a jsme v současnosti, protože víc starších vánočních fotek nemám 

 můj letošní minimalistický adventní věnec

23. prosinec, cesta na  Kampu

kde se jako každý rok se sejdeme a zpíváme Rybovku. Diriguje Libor Sládek

vnuci Miky a Beník před pár lety

Miky a Beník nedávno

můj letošní stromeček

kuk

Krkonošský hubník, tradiční jídlo k obědu na Štědrý den.. mňam 

 

Autor: Zuzana Zajícová | úterý 27.12.2022 9:37 | karma článku: 31,98 | přečteno: 1236x
  • Další články autora

Zuzana Zajícová

Já i vy máme štěstí

Vzpomínáte si na žebračky, držící v náručí zcela apatické miminko? Vyrojily se hned po revoluci 1989 a vydržely na pražských ulicích pár let.

15.4.2024 v 9:35 | Karma: 32,94 | Přečteno: 1163x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Jak jsem šla do pekla

...a to ještě ke všemu o Velikonocích. Navíc jsem se vrátila v čase, a to všechno dobrovolně. Někdy je to třeba...

2.4.2024 v 9:37 | Karma: 34,49 | Přečteno: 1857x | Diskuse| Fotoblogy

Zuzana Zajícová

Do tepláků!

Jsem divná já, nebo jsou divní ti, co chodí po ulici v teplákách? Když jsem byla malá, patřily tepláky do výbavy prakticky každého dítka;

4.3.2024 v 12:42 | Karma: 31,64 | Přečteno: 1307x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Voní člověčinou….prokristapána! (Malé vědecké pojednání o jistých termínech)

Všichni jsme lidi. No a jeden každý z nás je člověk. V každém člověku pak je srdce a duše. V některých pak srdíčko a dušička. Jeden by nevěřil, co všechno se v nás najde. A ještě ke všemu voníme člověčinou.

26.1.2024 v 12:14 | Karma: 24,06 | Přečteno: 656x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Spala jsem s Mozartem aneb Jak na Nový rok, tak po celý rok

Která z vás může říct, že spala s Mozartem? Hádám, že žádná! Mně se to povedlo, jen teda nevím, jestli bych to chtěla po zbytek roku.

2.1.2024 v 12:48 | Karma: 32,21 | Přečteno: 1734x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

  • Počet článků 428
  • Celková karma 30,78
  • Průměrná čtenost 1261x
Nejradši mám chleba se sádlem. A taky ráda píšu.

...že je Hodně mužských, málo chlapů (1. knížka), vím moc dobře. Jaké jsou Nezbytné pomůcky zralé ženy (2. knížka), taky vím, stejně tak vím, jak  umí být Drsný život zralé ženy (3. knížka), ale pořád ještě Tančím u tyče (4. knížka) a můj život mi právě zpestřil Lotr (5. knížka)

Píšu i zde:

Profil uživatele | i60.cz

 

 

Seznam rubrik