Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co nevíte o České televizi aneb Tajnosti rekvizitárny - velké finále

Sbalila jsem si saky paky a navždycky za sebou zavřela dveře kanceláře. Čekalo mě další dobrodružství, tentokrát ze zcela jiného ranku. Kdo neokusil přímé vysílání, ten neví, jakej to je mazec.

Jestli chcete, trochu vám ho přiblížím.

Magazín Sama doma má na obrazovce České televize dlouhou tradici. Přes dvacet let se vysílá! Je záhodno přiznat, že nejsem jeho divačkou, a tak když jsem se dozvěděla, že se budu na vysílání podílet, pustila jsem si pár dílů, abych viděla, do čeho jdu. Ne že bych tak úplně netušila, to zase jsem tušila. Než se vysílání přestěhovalo do vlastního studia, kterému se říká RK14, vysílalo se ze studia 2 kousek od mé kanceláře. Takže jsem často potkávala moderátorky pořadu, hosty, maskérky a taky rekvizitáře Aleše. Ten si u mě občas objednával auto s řidičem, takže kontakt s pořadem jsem měla.

Přes prázdniny se magazín nevysílá. Někdy se ve studiu natáčí něco jiného, ale většinou je čas na opravu a rekonstrukci. Musí se znovu natřít podlaha, vymalovat runďák (to je to, co je kolem dokola celého studia), musí se zkontrolovat vzduchotechnika a světla, no zkrátka připravit na každodenní přímé vysílání.

V září jsem se stala rekvizitářem juniorem. Aleš byl po operaci, a tak byl mým parťákem Zdeněk. Hned první den jsem pochopila, že je naše rekvizitárna centrem a azylem. Jen se mi zdálo, že je v ní tak trochu binec. No jo, chce to ženskou ruku, pomyslela jsem si, když jsem otevřela lednici.

Hned po příchodu se musí uvařit kafe a čaj pro hosty. Jsme totiž pohostinní a naši hosté by se u nás měli cítit jako doma. Kdo nepije kafe a čaj, má ještě k dispozici džus a vodu. Nejsme žádní troškaři.

Kolem deváté hodiny se sejdeme ve studiu, abychom probrali, co se bude ten den a potažmo celý týden dít. Každý týden je totiž dané téma – zdravotní, kulturní a kulinářské. Studio se vždycky v pondělí musí pěkně přestavět, aby vyhovovalo tématům. Například první týden v září je téma nasnadě – začíná škola. Dramaturgyně proto vymyslí, koho si pozve do vysílání, o čem bude debata. V úterý a ve čtvrtek se vaří, proto je k tématu školy nutné vymyslet i téma kuchařské, vztahující se k začátku roku. Třeba svačiny do školy. No a jako lékařské téma pak kupříkladu úrazy dětí.

Aby studio vypadalo krásně a pokaždé jinak, tak to má na starost Karolína. Vymýšlí dekoraci a umí to parádně. My rekvizitáři jsme její tým a všechno musíme přestavět, zařídit, doplnit a zušlechtit tak, aby to vypadalo nejen pěkně, ale taky to odpovídalo daným tématům. V pondělí zveme ku pomoci silné chlapy od stavebně dekorační techniky, aby nám pomohli s těžkými kusy.

K rekvizitárně patří i sklad. Máme v něm hodně věcí, ovšem zdaleka ne tolik, aby to pokaždé stačilo. V tom případě se musíme vypravit do skladů. Skladu nábytku, skladu drobných rekvizit, skladu textilu, skladu elektro… někdy i do skladu kostýmů. Řeknu vám, je to makačka se tam vydat a neztratit se v labyrintu televizního podzemí.

Pak je taky třeba vyrazit s vozíkem do vrátnice pro hosty, kteří mají s sebou spoustu věcí. Než se to všechno nanosí a navozí do studia, máte v nohou pěkných pár kilometrů.

Do jedenácti dopoledne musí být na svém místě hlavní prostředí, aby mohli osvětlovači studio nasvítit a mohla začít technická zkouška. Prostředí je několik. Vždycky je sezení - dvě křesla a pohovka se stolem, umístěné vlevo. Pak jsou dva chaty, tam sedí u počítače dva hosté a odpovídají na dotazy diváků. Vzadu vpravo je brána, takový symbol našeho pořadu. V bráně je taky sezení, jež se velmi často mění podle potřeby. V úterý a ve čtvrtek máme v pravé části studia kuchyni. No a vepředu je další sezení, taky se měnící podle potřeby. Variabilní sloupy se umísťují různě – ležící nebo stojící. Velmi hrubý popis studia…

V pořadu Sama doma jsem pracovala tři roky a byly to krásné roky. Pak jsem se chvíli věnovala historii televize, pak přišel covid a konec práce pro televizi. Jedna dlouhá životní etapa skončila...

Potkala jsem na své dlouhé televizní pouti spoustu fajn lidí, našla jsem mezi nimi kamarády. Pracovala jsem v různých profesích a všechno mě bavilo. Čes(oslovens)ká televize byla po dlouhá léta můj život a za mnohé jí vděčím. Dodnes si myslím, že je zárukou kvality a objektivnosti, především ve srovnání s jinými komerčními médii. Jsme ovšem jen lidi, a jsme chybující, a to platí všude, i v ČT.

Jsem celoživotním patriotem ČT, i když jsem dnes už jinde. Ve světě divadelním, kde je mi stejně dobře, jako bylo v televizi.

Autor: Zuzana Zajícová | pondělí 22.11.2021 14:32 | karma článku: 26,54 | přečteno: 729x
  • Další články autora

Zuzana Zajícová

Já i vy máme štěstí

Vzpomínáte si na žebračky, držící v náručí zcela apatické miminko? Vyrojily se hned po revoluci 1989 a vydržely na pražských ulicích pár let.

15.4.2024 v 9:35 | Karma: 33,00 | Přečteno: 1166x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Jak jsem šla do pekla

...a to ještě ke všemu o Velikonocích. Navíc jsem se vrátila v čase, a to všechno dobrovolně. Někdy je to třeba...

2.4.2024 v 9:37 | Karma: 34,54 | Přečteno: 1859x | Diskuse| Fotoblogy

Zuzana Zajícová

Do tepláků!

Jsem divná já, nebo jsou divní ti, co chodí po ulici v teplákách? Když jsem byla malá, patřily tepláky do výbavy prakticky každého dítka;

4.3.2024 v 12:42 | Karma: 31,64 | Přečteno: 1307x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Voní člověčinou….prokristapána! (Malé vědecké pojednání o jistých termínech)

Všichni jsme lidi. No a jeden každý z nás je člověk. V každém člověku pak je srdce a duše. V některých pak srdíčko a dušička. Jeden by nevěřil, co všechno se v nás najde. A ještě ke všemu voníme člověčinou.

26.1.2024 v 12:14 | Karma: 24,06 | Přečteno: 657x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Spala jsem s Mozartem aneb Jak na Nový rok, tak po celý rok

Která z vás může říct, že spala s Mozartem? Hádám, že žádná! Mně se to povedlo, jen teda nevím, jestli bych to chtěla po zbytek roku.

2.1.2024 v 12:48 | Karma: 32,21 | Přečteno: 1734x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti

26. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  11:58

Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  11:26

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  11:11

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 428
  • Celková karma 33,06
  • Průměrná čtenost 1261x
Nejradši mám chleba se sádlem. A taky ráda píšu.

...že je Hodně mužských, málo chlapů (1. knížka), vím moc dobře. Jaké jsou Nezbytné pomůcky zralé ženy (2. knížka), taky vím, stejně tak vím, jak  umí být Drsný život zralé ženy (3. knížka), ale pořád ještě Tančím u tyče (4. knížka) a můj život mi právě zpestřil Lotr (5. knížka)

Píšu i zde:

Profil uživatele | i60.cz

 

 

Seznam rubrik