Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Noviny a maminka mají vždycky pravdu!

I když jak kdy… Jsem takový zarytý patriot. Občas pořád čtu papírové noviny, přestože si skoro všechno přečtu na internetu dřív, než potom druhý den v tištěné podobě. 

Jsem ze staré školy a není nad to sednout si s kafem do křesla a začíst se do osvědčeného periodika.

Abych i já a ostatní čtenářstvo novin byla in a v obraze, co a jak se děje nejen v politice, nýbrž i v tajuplném světě reklamy a byznysu, jakož abych byla vzdělaná, co se nosí a v čem se jezdí na daleké cesty po světě, vydávaly Lidovky za tímto bohulibým účelem stylový magazín Esprit. Tuhle jsem objevila jedno staré číslo a než ho dám do sběru, mrknu, co v něm píšou.  Prolistuju, žasnu nad vyzáblými modelkami, co se neumí usmát, a kácím se nad strašlivými cenami módních doplňků, bez nichž bych správně neměla vystrčit nos ze dveří. Sním nad fotkami exotických koutů světa, kam se zaručeně nikdy nepodívám, ani těmi nablýskanými limuzínami se nesvezu. No jo, jsem chudá.

Leč mou pozornost upoutal článek s názvem Domácí kuchyně na Letné. Vida, na to bych možná mohla mít, ochutnat domácí kuchyni v nově otevřeném bistru. Tak jsem si ten článek pečlivě přečetla a moc se mi líbil. Ano, to je ono! Tam můžu zavítat i se svou peněženkou, aniž bych se zruinovala, a ještě si pochutnám a navíc se pokochám sympatickým interiérem! No a jako bonus jsem uprostřed článku objevila recept na jeden z kulinářských zázraků onoho domácího bistra. Tvarohový koláč jako od maminky! Bedlivě jsem si ho nastudovala a v lednici objevila veškeré potřebné ingredience. Než stihnu navštívit bistro osobně upeču si výborný koláč. Jak jsem si pravila, tak jsem i učinila.

Přesně podle návodu jsem míchala a hnětla. Vzhledem k pokročilému mému věku mám jisté kuchařské zkušenosti a něco se mi na tom receptu nepozdávalo. Nějak mi haprovalo množství jednotlivých součástí. Něčeho bylo buď moc, nebo naopak málo. Jenže jak jsem byla skálopevně přesvědčená, Lidovky a maminka nikdy nelžou a navíc nejsem až tak moc in a v obraze a kdoví, co se teď ve světě vlastně vaří za lahůdky. Ničemu jsem se tedy už nedivila a podivné těsto vložila do trouby.

No a pak jsem se tedy nestačila divit. Z trouby se kouřilo jak z Temelína. Otevřela jsem veškeré otvory v bytě a zkoumala obsah v troubě. Hrůza! No, letělo to do koše a já měla co dělat, abych troubu uvedla do původního stavu. Soudruzi z NDR někde udělali chybu, chtělo se mi zvolat.

Druhý den jsem pekla velikonoční nádivku, a abych ji udělala tak, jak se peče mezi kuchařskými mistry, inspirovala jsem se panem Paulusem, nositelem Michelinské hvězdy. Tedy on ji dělá prakticky stejně jako já, jen ten postup má maličko jiný. Recept jsem pro změnu nalezla v Mladé frontě. Vrazila jsem nádivku do trouby a očekávala s napětím, zda tento recept se osvědčí. No, z trouby se začal linout kouř. Hned jsem věděla, kde je zakopaný pes. V troubě se ještě pořád zpracovávaly zbytky včerejšího koláče jako od maminky. Byl mrška zateklý úplně všude a bylo zhola nemožné jej dostat z veškerých škvírek, co je trouba má.

Po chvíli se trouba umoudřila a já vytáhla skvělou nádivku.

Koláč od maminky mi ovšem nedal spát. Popadla jsem výtisk Espritu a vydala se na válečnou výpravu. Šmeralova ulice nahoře na Letné patří k nejsympatičtějším ulicím. Nalezla jsem bistro, a opravdu. Už zvenku se mi jevilo nadmíru přitažlivé, připadala jsem si trochu jako v Paříži. U vchodu mě vítal sympatický mladík a já vstoupila dovnitř. Interiér zcela odpovídal, stejně tak majitelka a personál. Článek nelhal. Tedy, nebýt toho receptu. Vysvětlila jsem, proč jsem vážila tak dalekou cestu a svůj proslov doložila prstem, zapíchnutým do receptu v článku.

„Jdu ochutnat váš tvarohový koláč jako od maminky, abych pochopila, kde se stala chyba,“ uzavřela jsem vysvětlení. Paní majitelka se smála a pravila, že jsem už druhá, že jí už napsala jiná nešťastnice, co taky pekla podle Lidovek. Prostě se vloudila chybička a nikoliv nedostatek mouky, ale veliký dostatek másla byl onou fatální chybou! A stačila k tomu jedna nula navíc a másla byl rázem desetinásobek. No a ten vytekl do mé nebohé trouby, nemaje dostatek prostoru ve formě…

Usadila jsem se ke stolku a dostala koláč a zelený čaj. Koláč byl výýýborný! Nejdřív mi ho chtěli věnovat, když jsem tak dopadla s receptem, ale já nechtěla. Kvalita si zaslouží i patřičné ocenění. Tak jsem aspoň dostala ochutnat jiný výrobek, koláček s citrónovou polevou. Mňam!

Bistro se rázem stalo mým oblíbeným cílem, pokud zase zavítám do těchto končin, určitě se stavím. Stojí to za to! Myslím, že příští středu, než půjdu na zkoušku smíšeného sboru, posilním se zde něčím speciálním. No a mezitím si o víkendu upeču ten správný koláč.

Autor: Zuzana Zajícová | středa 9.9.2020 8:08 | karma článku: 26,75 | přečteno: 703x
  • Další články autora

Zuzana Zajícová

Ty neumíš hrát šachy??

V divadle se pohybuji veskrze mezi mladými, a jsem tomu ráda. Někdy si dělají z nebohé stařenky srandu, případně nechápou, že neumím hrát šachy.

29.4.2024 v 9:05 | Karma: 27,69 | Přečteno: 643x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Já i vy máme štěstí

Vzpomínáte si na žebračky, držící v náručí zcela apatické miminko? Vyrojily se hned po revoluci 1989 a vydržely na pražských ulicích pár let.

15.4.2024 v 9:35 | Karma: 33,07 | Přečteno: 1196x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Jak jsem šla do pekla

...a to ještě ke všemu o Velikonocích. Navíc jsem se vrátila v čase, a to všechno dobrovolně. Někdy je to třeba...

2.4.2024 v 9:37 | Karma: 34,60 | Přečteno: 1875x | Diskuse| Fotoblogy

Zuzana Zajícová

Do tepláků!

Jsem divná já, nebo jsou divní ti, co chodí po ulici v teplákách? Když jsem byla malá, patřily tepláky do výbavy prakticky každého dítka;

4.3.2024 v 12:42 | Karma: 31,64 | Přečteno: 1312x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Voní člověčinou….prokristapána! (Malé vědecké pojednání o jistých termínech)

Všichni jsme lidi. No a jeden každý z nás je člověk. V každém člověku pak je srdce a duše. V některých pak srdíčko a dušička. Jeden by nevěřil, co všechno se v nás najde. A ještě ke všemu voníme člověčinou.

26.1.2024 v 12:14 | Karma: 24,06 | Přečteno: 663x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva

3. května 2024  21:23

Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...

Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt

3. května 2024  19:28,  aktualizováno  21:13

Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...

V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině

3. května 2024  15:44,  aktualizováno  20:58

Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...

Názor, že Paroubek parazituje, nestačil. Podle soudu může iniciály ČSSD použít

3. května 2024  19:44

Volební senát Nejvyššího správního soudu (NSS) zamítl návrh Sociální demokracie (SOCDEM) na zrušení...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 429
  • Celková karma 31,75
  • Průměrná čtenost 1258x
Nejradši mám chleba se sádlem. A taky ráda píšu.

...že je Hodně mužských, málo chlapů (1. knížka), vím moc dobře. Jaké jsou Nezbytné pomůcky zralé ženy (2. knížka), taky vím, stejně tak vím, jak  umí být Drsný život zralé ženy (3. knížka), ale pořád ještě Tančím u tyče (4. knížka) a můj život mi právě zpestřil Lotr (5. knížka)

Píšu i zde:

Profil uživatele | i60.cz

 

 

Seznam rubrik