Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co nevíte o České televizi aneb Tajnosti rekvizitárny (3. pokračování)

Revoluční kvas roku 1989 zasáhl pochopitelně i televizi. Když to konečně prasklo, začaly se dít věci. Televize začala vysílat tak, jak má. Objektivně.

Ještě před revolucí odešla kolegyně Jiřina do zpravodajství. Trochu jsem ji chápala, byla o něco starší než já a tahat kýbly s barvami, stříkat pistolí a být pořád od barev prostě není nic pro dámu. Vždycky když jsme se sešly u kafe, posteskla si, že by chtěla mít tak krásný ruce a namalovaný nehty, jako má kdejaká asistentka v televizi. Povedlo se jí to ve zpravodajství. Tam se hlavně psaly titulky, do předtištěných slepých map se psaly názvy propisotem a práce nebyla nijak fyzicky náročná.

Mně se do zpravodajství nechtělo ze zřejmých důvodů. Jednak jsem tam nesměla a pak bych tam taky nerada potkávala všechny ty Jambory a Vejvody, co dělali zahraniční politiku a vlastně všechny ty kované soudruhy.

Ovšem po revoluci se to změnilo, nejen co se obsahu týká, ale taky formy! Ve zpravodajství se začala budovat grafika. I tam pronikly počítače.

Se štětci, pistolí a kulisami jsem definitivně praštila 1. dubna 1993. Ve zpravodajství se začalo tvořit grafické centrum a já, zcela nepolíbená počítači, jsem se tam drze vnutila. Náš šéf Ondra naštěstí nehledal počítačové génie, ale výtvarníky. Tvrdil, že na počítači se naučí každej, když ale nemá výtvarné vlohy, je to k ničemu.

Zase jsem pracovala s Jiřinou. Ta měla přede mnou náskok, ale já jsem měla důvod o to víc se snažit.

Naším vzorem byla anglická televize. Převzali jsme její model včetně počítačového vybavení. Quantel se to jmenovalo a byla to velká radost na quantelu pracovat. Abych to vysvětlila názorně: to co jsem dřív malovala na kulisy štětci a pistolí, to jsem teď tvořila virtuálně počítačem. Například Objektiv. Kdo si pamatuje, jak vypadala dekorace, tak tomu můžu prozradit, že jsem ji malovala já. No, a když se Objektiv začal točit ve zpravodajství, stál moderátor ve studiu vymalovaném modrou klíčovací barvou a já vytvořila na počítači prostředí, které se přeneslo do studia. Nemusela jsem zvednout zadek od počítače, nemusela jsem míchat barvy a plácat je na kulisy, mohla jsem mít stejně jako Jiřina čisté ruce a nalakované nehty. Výrazný pokrok!

I tady na grafice jsme byli bezva partička. Pracovali jsme ve dvojicích, museli jsme pokrýt vysílání od brzkého rána do noci. Vytvářeli jsme mapy, grafy, tabulky, telefonáty. Ovšem i tady jsem se mohla docela slušně realizovat. Například podobu počasí, které se vysílalo v devadesátých letech, jsem si vymyslela já. Taky si mnozí pamatují na kultovní Českou sodu. I tam jsem zanechala svoje výtvarné stopy, stejně tak v legendárním Kufru.

Tehdy na počátku vzniku grafického centra jsme měli my grafici a potažmo náš vedoucí Ondra ve zpravodajství velmi slušnou prestiž. Já jsem postupně pronikla do tajů počítačové grafiky a moc se mi to líbilo. Museli jsme si sami vytvářet scény, pozadí, vymýšlet grafickou podobu pořadů a tam všude jsem se cítila jako ryba ve vodě. Krásná doba to byla.

Abychom jen pořád nepracovali, i tady jsme si občas udělali výlet nejen do hospody, ale dokonce i za hranice! Výprava do pařížské televize se mi nakonec stala osudnou. Jel totiž s námi i jeden technik ze studia 6. Ano, tušíte správně. Pan Zajíc. Pod vlivem silně romantické Paříže jsme se do sebe zamilovali, a to tak, že to mělo pro naše tehdejší manželství fatální dopad.  Myslím, že si čtenářstvo zaslouží malé odbočení do Paříže, které bude následovat po tomhle článku. Taková malá vsuvka. Jen si odskočíme, a hned se zase v dalším článku vrátíme zpět. Když už na sebe prozrazuju kdeco, tak ať víte, kterak jsem k panu Zajícovi přišla...

zde související předchozí články:

https://zuzanazajicova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=689282

https://zuzanazajicova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=689675

https://zuzanazajicova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=690491

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Zuzana Zajícová | pondělí 10.12.2018 9:11 | karma článku: 22,15 | přečteno: 1121x
  • Další články autora

Zuzana Zajícová

Já i vy máme štěstí

Vzpomínáte si na žebračky, držící v náručí zcela apatické miminko? Vyrojily se hned po revoluci 1989 a vydržely na pražských ulicích pár let.

15.4.2024 v 9:35 | Karma: 32,87 | Přečteno: 1160x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Jak jsem šla do pekla

...a to ještě ke všemu o Velikonocích. Navíc jsem se vrátila v čase, a to všechno dobrovolně. Někdy je to třeba...

2.4.2024 v 9:37 | Karma: 34,49 | Přečteno: 1853x | Diskuse| Fotoblogy

Zuzana Zajícová

Do tepláků!

Jsem divná já, nebo jsou divní ti, co chodí po ulici v teplákách? Když jsem byla malá, patřily tepláky do výbavy prakticky každého dítka;

4.3.2024 v 12:42 | Karma: 31,64 | Přečteno: 1305x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Voní člověčinou….prokristapána! (Malé vědecké pojednání o jistých termínech)

Všichni jsme lidi. No a jeden každý z nás je člověk. V každém člověku pak je srdce a duše. V některých pak srdíčko a dušička. Jeden by nevěřil, co všechno se v nás najde. A ještě ke všemu voníme člověčinou.

26.1.2024 v 12:14 | Karma: 24,06 | Přečteno: 655x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Spala jsem s Mozartem aneb Jak na Nový rok, tak po celý rok

Která z vás může říct, že spala s Mozartem? Hádám, že žádná! Mně se to povedlo, jen teda nevím, jestli bych to chtěla po zbytek roku.

2.1.2024 v 12:48 | Karma: 32,21 | Přečteno: 1734x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko

24. dubna 2024  2:28

Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 428
  • Celková karma 30,77
  • Průměrná čtenost 1261x
Nejradši mám chleba se sádlem. A taky ráda píšu.

...že je Hodně mužských, málo chlapů (1. knížka), vím moc dobře. Jaké jsou Nezbytné pomůcky zralé ženy (2. knížka), taky vím, stejně tak vím, jak  umí být Drsný život zralé ženy (3. knížka), ale pořád ještě Tančím u tyče (4. knížka) a můj život mi právě zpestřil Lotr (5. knížka)

Píšu i zde:

Profil uživatele | i60.cz

 

 

Seznam rubrik