Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Můj sedmnáctý listopad. Tehdy a teď

Tehdy jsem byla mladá. A naštvaná. A chodila jsem na demonstrace. Bydleli jsme v centru Prahy kousek od Národní třídy v ulici Karolíny Světlé. Okna našeho obýváku směřovala přímo do Bartolomějské,

sídla policajtů a shromaždiště všech represivních složek, co se pokaždé houfovaly, aby uchránily Prahu před demonstranty.

Když bydlíte v centru, je nasnadě, že to máte na demonstrace, coby kamenem dohodil. Vždycky jsme si říkali, dnes nepůjdeme, dnes to bude zlý, ale vždycky jsme šli. Pokaždé se nám povedlo uniknout vodním dělům i nakládačce. Sedmnáctého listopadu jsme se rozhodli, že na Albertov nepůjdeme. Byla to demonstrace kupodivu povolená a patřila studentům. Jenže když jsme poslouchali Hlas Ameriky a mrkli z okna do Bartolomějské, nešlo zůstat doma. Kromě obvyklých policajtů a milice tam totiž byly i červené barety a psovodi. Tak psi taky půjdou proti studentům! Už jim nestačí vodní děla a obušky!  

Namazala jsem dětem chleba máslem, pustila jim pohádku a vyrazili jsme s bývalým manželem na Národní třídu. Tentokrát represivní složky zvolily jinou taktiku než obvykle. Při předchozích demonstracích jsme vždycky utekli úzkými uličkami, ale tentokrát bylo zle. Demonstranti byli tlačeni z Národní třídy do Mikulandské ulice. Jen zázrakem se nám povedlo utéct. Vyhlédla jsem si totiž v kordonu policajtů takového strejdu, který vypadal, že by tam nejradši nebyl. Prosila jsem ho, ať nás pustí. Podíval se úkosem na své kolegy a připažil. Skulinou jsme proklouzli a utekli.

Jenže místo abychom se báli, tak jsme se tak naštvali, že druhý den jsem našla doma trikolóru, jedno, že to byla trikolóra francouzská, a vyrazili jsme znovu na Národní. A nebyli jsme sami. Bylo nás hodně.

Dnes jsem vyrazila na cestu po stopách událostí před devětadvaceti lety. Pojďte se mnou.

Poslední pohled před nastoupením do narvaného příměstského autobusu. Byla jsem v něm jediná s malou trikolórou na kabátě.

Mířila jsem na Staroměstské náměstí a musela jsem kus pěšky. Doprava byla odkloněná. Mně to ale vůbec nevadilo, po Praze a hlavně v centru chodím pěšky ráda.

Na Staromáku bylo plno. Většina lidí měla v ruce leták s nápisem DEMISI. Já ne. Mně by se líbilo, kdyby Babiš projel volby. Aby se z něj nestal mučedník, což se určitě v očích jeho voličů stane, když bude donucen odstoupit. Pokud neodejde kompletně sám od sebe z politiky, a to se nestane - viz jeho prohlášení, tak nezbývá než doufat, že jeho voličská základna pochopí, jakého hrdinu si vybrala.

Naposledy jsem se ohlédla po náměstí. Bylo narvané a já můžu jen konstatovat, že všichni lidi byli příjemní, vlídní, žádný řev ani nadávky. Jako by všichni v sobě nesli odkaz změny, nastartované před devětadvaceti lety. 

Je dobré dívat se i vzhůru. Pražské věže jsou pro mě velkou jistotou, že stojí za to žít tady a teď. Že je tady krásně.

Můstek a Václavák, srdce Prahy. Tohle srdce ale nebije ve stejném rytmu s tím mým.

Z Můstku honem na Jungmannovo náměstí. Tady se promítalo. Chvíli jsem se koukala.

Na začátku Národní třídy se zase zpívalo.

A taky jste mohli napsat vzkaz,

nebo si nějaký přečíst.

Rozhodla jsem se podívat nejdřív tam, kde jsme kdysi bydleli. Tady na křižovatce zahnete doprava

do ulice Karolíny Světlé, ujdete pár metrů, zahnete tentokrát doleva

a jste kousek od domu, kde jsme bydleli přes dvacet let,

a tam úplně nahoře pod střechou jsme těmi malými okýnky koukali přímo na policajty v Bartolomějské.

Ale zpátky na Národní. Tady mám vždycky mrazení a sevře se mi krk...

Policie už má naštěstí jinou pracovní náplň, než mlátit lidi jako před lety.

I tančit se na Národní mohlo.

A taky jíst a pít,

čehož jsem využila. Svařák jsem si taky dala

Už nejsme na Národní, ale na Příkopech, tady konkrétně před Obecním domem.Jdu na Florenc na metro. Cestou jsem potkala účastníky osmého ročníku Sametového karnevalu. tak jsem šla s nimi.

Průvod mířil sem, na Náměstí Republiky.

Masky byly opravdu zajímavé.

Všichni koukali na ohnivou show.

I tihle bubeníci co přijeli až z Belgie. Já jsem ovšem spěchala na autobus. Bydlení v centru mělo své výhody...

Poslední obrázek je myslím ten nejdůležitější. Vzkazů na Národní třídě bylo hodně, ale tenhle je nejhezčí. Lásky není nikdy dost...

Všechny fotky jsou moje

Autor: Zuzana Zajícová | pondělí 19.11.2018 10:01 | karma článku: 25,07 | přečteno: 961x
  • Další články autora

Zuzana Zajícová

Já i vy máme štěstí

Vzpomínáte si na žebračky, držící v náručí zcela apatické miminko? Vyrojily se hned po revoluci 1989 a vydržely na pražských ulicích pár let.

15.4.2024 v 9:35 | Karma: 33,00 | Přečteno: 1166x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Jak jsem šla do pekla

...a to ještě ke všemu o Velikonocích. Navíc jsem se vrátila v čase, a to všechno dobrovolně. Někdy je to třeba...

2.4.2024 v 9:37 | Karma: 34,54 | Přečteno: 1859x | Diskuse| Fotoblogy

Zuzana Zajícová

Do tepláků!

Jsem divná já, nebo jsou divní ti, co chodí po ulici v teplákách? Když jsem byla malá, patřily tepláky do výbavy prakticky každého dítka;

4.3.2024 v 12:42 | Karma: 31,64 | Přečteno: 1307x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Voní člověčinou….prokristapána! (Malé vědecké pojednání o jistých termínech)

Všichni jsme lidi. No a jeden každý z nás je člověk. V každém člověku pak je srdce a duše. V některých pak srdíčko a dušička. Jeden by nevěřil, co všechno se v nás najde. A ještě ke všemu voníme člověčinou.

26.1.2024 v 12:14 | Karma: 24,06 | Přečteno: 657x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Spala jsem s Mozartem aneb Jak na Nový rok, tak po celý rok

Která z vás může říct, že spala s Mozartem? Hádám, že žádná! Mně se to povedlo, jen teda nevím, jestli bych to chtěla po zbytek roku.

2.1.2024 v 12:48 | Karma: 32,21 | Přečteno: 1734x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

Izraelský ministr Ben Gvir měl nehodu, auto po nárazu skončilo na střeše

26. dubna 2024  19:04

Izraelský ministr národní bezpečnosti Itamar Ben Gvir měl autonehodu ve městě Ramla ve středu země....

EU se od zemí jako Česko naučila hodně o Kremlu i Putinovi, řekla Leyenová

26. dubna 2024  18:09,  aktualizováno  18:29

Díky hořkým zkušenostem, které mají země ze středu a východu Evropy se Sovětským svazem, se...

Zkusil unést hocha ze školky, vydával se za jeho matku. Mladík dostal rok vězení

26. dubna 2024  18:16

Nejprve telefonicky a poté i osobně se čtyřiadvacetiletý muž snažil vynutit si vydání chlapce z...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 428
  • Celková karma 33,06
  • Průměrná čtenost 1261x
Nejradši mám chleba se sádlem. A taky ráda píšu.

...že je Hodně mužských, málo chlapů (1. knížka), vím moc dobře. Jaké jsou Nezbytné pomůcky zralé ženy (2. knížka), taky vím, stejně tak vím, jak  umí být Drsný život zralé ženy (3. knížka), ale pořád ještě Tančím u tyče (4. knížka) a můj život mi právě zpestřil Lotr (5. knížka)

Píšu i zde:

Profil uživatele | i60.cz

 

 

Seznam rubrik