Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kozí kejtička. Je to sice lahůdka, ale za jakou cenu…

Jsem milovnicí zvířat. To je bez debaty. Mám taky ráda dobré jídlo, o tom není pochyb. No a celý život se ve mně tluče milovnice zvířat s milovnicí flákoty.

Částečně jsem to vyřešila: ač bydlím na vesnici, nepěstuju žádnou potenciální pečínku. Prostě bych se nepřenesla přes vraždu domácího mazlíčka. Kamarádka Iva pěstuje kozu, ovci, kachny. Kůzlátka i jehňátka je schopná sama poslat do zvířecího nebe a jejich ostatky pak do trouby a do mrazáku. Když mi občas věnovala kejtičku, nebránila jsem se a překonala v sobě milovnici zvířat. No jo…

Občas chodíme s naší Besinkou na výlet do vedlejší vesnice. Tam v jednom baráčku skoro na kuří nožce bydlí tři kozy a taky čtyři kůzlátka. Pokaždé si trasu naplánujeme tak, abychom se mohli podívat na legrační malé kozičky, pro něž není nic svaté a žádná překážka není nepřekonatelná. Kůzlata se často vyšplhala  až na střechu domku a tam si hrála na kamzíky. Vesnická idyla. Jenže minulý týden radostný život kůzlat skončil. Ano, správně tušíte. Na malém dvorku, plném drůbeže, stáli dva chlápci a podřezávali jedno kůzle po druhém. Čas her a malin nezralých pro kůzlata skončil, nastal čas narvat mrazáky a finančně se zahojit. Stáli jsme za zídkou a bylo nám smutno. V manželovi se ale dost rychle probudil labužník a než jsem se vzpamatovala, plácl si s majitelem kůzlat. Domů jsme si nesli dvě kejtičky.

Druhý den jsme se zase vypravili na procházku kolem kozího baráčku. Pán domu se vyskytoval na dvorku a dal s mým mužem řeč. Diskutovali o nabídce a poptávce, o situaci na kozím trhu a já mezitím obhlížela ten zadělaný dvůr, kde zbylé zvířectvo čvachtalo v nikdy neuklízeném hnoji. Mezi řečí pán prohodil, že ty tři dospělé kozy „taky pudou“. Do klobás. Na podzim.

Na zídku vyskočilo krásné mourovaté kotě a to mi trochu pozvedlo náladu. Ne na dlouho. Zatímco jsem kotě chovala a rozplývala se nad jeho krásou, majitel mi svěřil, že kočky teda fakt rád nemá, že měl dvě, furt musel topit koťata, až se nakonec obě kočky sebraly a šly si hledat lepší bydlo.

„To jsem byl rád, že jsem se jich zbavil,“ pravil ten milovník zvířat. Jenže pak se svěřil, že během krátké doby poznal, zač je toho loket – hospodářství bez kočky, obzvlášť když se neuklízí. Myši byly všude a nic na ně neplatilo.

„No, tak jsem si musel pořídit kotě,“ povzdychl si nad tím těžkým osudem. Pořídil si dvě, ale to druhý, jak dodal, je vošklivý, ale na zabití je už moc velký. Tak to bylo silný kafe i na mého muže. Chlapík kousek poodešel a vylovil to druhé, údajně ošklivé kotě. Vzala jsem do náručí nádherné tříbarevné stvoření, s krásnou dlouhou srstí a kulatou hlavičkou. Kočička, co by mohla zfleku na výstavu.

„Ta je nádherná,“ vydechla jsem. „Je moc chlupatá,“ odbyl mě ten znalec koček.

Obě koťátka seděla na zídce a koukala na nás očima jako studny. Jestli chudinky nezačnou fofrem chytat myši, bude zle. Chlapík připustil, že už jen pouhá přítomnost koťat zredukovala počet myší na únosnou míru.

Těžký je život některých koček. Doma jsme diskutovali o kotěti. Můj muž vysvětloval našim kočkám a psovi, že by se mohli podělit o dobré  bydlo s jedním kotětem, ale tentokrát jsem to byla já, kdo projevil mírný nesouhlas. Nemůžeme zachránit každé nechtěné kotě z okolí! Kdyby k nám přišlo, jako náš Mourek nebo Minda, tak je to jiné. Ale nemůžeme sbírat po okolí koťata jen proto, že u nás mají zvířata ráj na zemi. Za chvíli by se ten ráj změnil v útulek. Koťat je prostě moc…

Uvědomila jsem si, že se můj manžel změnil. Že jsem ho zkazila. On, kdysi chladnokrevný nimrod, miluje kočky, kouká se na večerníček o lišákovi a bez uzardění se přizná, že už nedokáže zastřelit nic, i kdyby to byla sebevíc rozmnožená škodná.  Tuhle mi svěřil, že by potřeboval, aby si ten srnec, co se na něj kouká v noci z posedu, zlomil nohu a při pádu si způsobil otřes mozku, protože on ho prostě neskolí.

Tu kůzlečí kejtičku ale upekl moc dobře, to jo. Jen jsme nad ní oba vzdychali a vzpomínali na roztomilá kůzlata, co pro ně nebyla žádná střecha dost příkrá…

Autor: Zuzana Zajícová | úterý 25.9.2018 10:24 | karma článku: 26,61 | přečteno: 1068x
  • Další články autora

Zuzana Zajícová

Já i vy máme štěstí

Vzpomínáte si na žebračky, držící v náručí zcela apatické miminko? Vyrojily se hned po revoluci 1989 a vydržely na pražských ulicích pár let.

15.4.2024 v 9:35 | Karma: 32,87 | Přečteno: 1160x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Jak jsem šla do pekla

...a to ještě ke všemu o Velikonocích. Navíc jsem se vrátila v čase, a to všechno dobrovolně. Někdy je to třeba...

2.4.2024 v 9:37 | Karma: 34,49 | Přečteno: 1853x | Diskuse| Fotoblogy

Zuzana Zajícová

Do tepláků!

Jsem divná já, nebo jsou divní ti, co chodí po ulici v teplákách? Když jsem byla malá, patřily tepláky do výbavy prakticky každého dítka;

4.3.2024 v 12:42 | Karma: 31,64 | Přečteno: 1305x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Voní člověčinou….prokristapána! (Malé vědecké pojednání o jistých termínech)

Všichni jsme lidi. No a jeden každý z nás je člověk. V každém člověku pak je srdce a duše. V některých pak srdíčko a dušička. Jeden by nevěřil, co všechno se v nás najde. A ještě ke všemu voníme člověčinou.

26.1.2024 v 12:14 | Karma: 24,06 | Přečteno: 655x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Zajícová

Spala jsem s Mozartem aneb Jak na Nový rok, tak po celý rok

Která z vás může říct, že spala s Mozartem? Hádám, že žádná! Mně se to povedlo, jen teda nevím, jestli bych to chtěla po zbytek roku.

2.1.2024 v 12:48 | Karma: 32,21 | Přečteno: 1734x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Nepříjemné svědectví. Bulvární boss popsal, jak Trumpovi pomohl s kampaní

23. dubna 2024  21:21

Bývalý vydavatel bulvárního listu National Enquirer v úterý u newyorského soudu popsal porotě, jak...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 428
  • Celková karma 30,77
  • Průměrná čtenost 1261x
Nejradši mám chleba se sádlem. A taky ráda píšu.

...že je Hodně mužských, málo chlapů (1. knížka), vím moc dobře. Jaké jsou Nezbytné pomůcky zralé ženy (2. knížka), taky vím, stejně tak vím, jak  umí být Drsný život zralé ženy (3. knížka), ale pořád ještě Tančím u tyče (4. knížka) a můj život mi právě zpestřil Lotr (5. knížka)

Píšu i zde:

Profil uživatele | i60.cz

 

 

Seznam rubrik